Stichting GoedGeregeld is er voor jou en wij proberen zo goed mogelijk aan jouw wensen en verwachtingen te voldoen. Onbedoeld kan het echter voorkomen dat je niet tevreden of teleurgesteld bent over de manier waarop wij ons werk doen.

Als dat gebeurt willen wij dat graag van je horen. Jouw klacht is voor ons aanleiding om na te gaan of wij de kwaliteit van onze zorg kunnen verbeteren.

Klachten

Wat is een klacht?

Ondanks dat wij als professional te gast zijn in jouw huis kan er een situatie ontstaan waarover je niet tevreden bent of waardoor jouw vertrouwen in de organisatie of een medewerker is aangetast. Bijvoorbeeld wanneer je het niet eens bent met een besluit of de manier waarop je benaderd of geïnformeerd wordt. Ook kunt je ontevreden zijn omdat je de begeleider moeilijk of helemaal niet hebt kunnen bereiken of omdat j lang hebt moeten wachten.

Hoe dien je een klacht in?

Probeer jouw onvrede te bespreken met de betrokken begeleider. Vind je dit moeilijk of komt je er samen niet uit? Neem dan contact op met een van de bestuursleden.

Je kunt jouw klacht sturen naar:

Stichting GoedGeregeld
9703 LC Groningen

Blijft je ontevreden na het contact met een van de bestuursleden of wil je jouw klacht direct vertrouwelijk bespreken dan kun je je wenden tot de onafhankelijke vertrouwenspersoon.

Vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon is niet in dienst van Stichting GoedGeregeld, maar is werkzaam bij Zorgbelang Groningen. De vertrouwenspersoon luistert naar jouw verhaal en kan je informatie, advies en ondersteuning geven bij de aanpak van jouw ongenoegen. De vertrouwenspersoon weet welke rechten en plichten je hebt. De vertrouwenspersoon onderneemt alleen actie als jij daarvoor toestemming geeft.

Je kunt bellen en mailen naar de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon neemt binnen 8 werkdagen na het binnenkomen van jouw klacht contact met je op.

Vertrouwenspersoon Zorgbelang Groningen
Schweitzerlaan 95
9728 NP Groningen
Tel: 06 34 28 07 38

www.zorgbelang-groningen.nl

Klachtencommissie

Daarnaast kun je terecht bij de klachtencommissie. De klachtencommissie is ook onafhankelijk en werkt volgens een formele procedure die in een reglement is vastgelegd. Dit reglement kun je opvragen bij je begeleider.

De klachtencommissie bestaat uit mensen met verschillende achtergronden; een jurist, gezondheidswetenschapper, organisatiepsycholoog. Zij zijn geen van allen in dienst of werkzaam bij Stichting GoedGeregeld. Je kunt jouw klacht schriftelijk indienen bij:

Klachtencommissie CBKZ
Centraal Bureau Klachtenmanagement in de zorg
Molenstraat 30
4201 CX Gorinchem

www.cbkz.nl

Privacy en geheimhouding

Stichting GoedGeregeld verwerkt (bijzondere) persoonsgegevens van haar zorgvragers en medewerkers. Voor die gegevens waar Stichting GoedGeregeld het doel van en de middelen voor de verwerking vaststelt, is Stichting GoedGeregeld verantwoordelijk dat deze gegevens optimaal worden beschermd. Stichting GoedGeregeld is eerlijk en transparant over wat zij doen met de persoonsgegevens van betrokkenen.

Elke verwerking van persoonsgegevens binnen Stichting GoedGeregeld vindt plaats op basis van een rechtsgrond. Veelal zal deze rechtsgrond op een wettelijke verplichting berusten. Wanneer een betrokkene in het geval van een wettelijke verplichting niet wil dat zijn gegevens worden verwerkt, zal Stichting GoedGeregeld hem informeren over de gevolgen die dat heeft of kan hebben voor zijn begeleiding. Soms mag Stichting GoedGeregeld enkel en alleen met toestemming van de betrokkene gegevens verwerken. Een toestemming kan een betrokkene altijd, zonder opgaaf van redenen, weer intrekken.

Persoonsgegevens van betrokkenen worden altijd met een welbepaald en uitdrukkelijk omschreven verwerkingsdoel verzameld. Enkel die gegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn om dat verwerkingsdoel te bereiken. De gegevens en de verwerkingsdoelen zijn proportioneel en Stichting GoedGeregeld gebruikt altijd die gegevens die het minst ingrijpend zijn in de privacy van de betrokkene. Wanneer Stichting GoedGeregeld voornemens is persoonsgegevens te gebruiken voor een ander verwerkingsdoel dan dat waarvoor ze zijn verzameld, dan wordt de betrokkene hierover vooraf geïnformeerd. Ook voor deze verwerkingen gelden dan de wettelijke rechtsgronden.

Bewaartermijnen

Stichting GoedGeregeld zal de gegevens die zij zelf hebben gegenereerd en die direct verband houden met de zorg en ondersteuning aan de betrokkenen (gezondheidsgegevens) 15 jaar bewaren. Of zoveel langer als redelijkerwijs in verband met een zorgvuldige uitvoering van de taak van Stichting GoedGeregeld noodzakelijk is.

Privacy & geheimhouding

Privacy is de aanspraak, van individuen of groepen of instellingen, zelf uit te maken wanneer, hoe en tot welke hoogte informatie over hen wordt medegedeeld aan anderen.

Ambulante begeleiding brengt met zich mee dat we veel van de zorgvragers en voor hen belangrijke mensen en instanties willen weten en registreren. Van telefoonnummer tot verzekering, van burgerlijke staat tot inkomen, van opleiding tot gezondheid, alles kan relevant zijn voor de begeleiding. Natuurlijk moet u de zekerheid hebben dat uw privacy wordt beschermd en dat er met uw gegevens geen dingen gebeuren die u niet wilt.

Gegevens tijdens de begeleiding

Bij aanvang van de begeleiding machtigt u Stichting GoedGeregeld middels het toestemmingsformulier om informatie over u te verstrekken aan derden in het belang van de begeleiding. Wat dit precies inhoudt wordt hieronder uitgelegd. U kunt het volledige privacyreglement bij uw begeleider opvragen.

Waarom gegevens registreren?

We verzamelen alleen gegevens die nodig zijn om een goed begeleidingstraject te kunnen uitvoeren. De gegevens die we krijgen worden niet voor andere doeleinden gebruikt, tenzij u hiervoor toestemming, zowel mondeling als schriftelijk heeft gegeven. We registreren gegevens die door uzelf worden aangeleverd. Registreren en rapporteren gaat met u in overleg en of samenspraak gedurende het begeleidingstraject.

Hoe worden gegevens bewaard?

Uw gegevens worden in een electronisch clienten systeem (ECD) ingevoerd en bewaard; ons systeem heet Carefriend. Als u zelf niet kunt inloggen dan kan dit altijd tijdens de begeleiding. Uw begeleider kan u laten zien wat wij hebben geregistreerd en gerapporteerd. Onze registraties zijn nooit strijdig met de wet, de openbare orde of goede zeden. Mochten er verkeerde feiten in het dossier staan, dan worden deze direct aangepast.

Geheimhouding

Alles wordt door ons vertrouwelijk en onder geheimhouding behandeld binnen wettelijke kaders. We verstrekken geen informatie over u aan derden tenzij dit in het belang van de begeleiding en of veiligheid is of een wettelijke plicht betreft.

Gegevens weer verwijderen

Als u niet langer bij ons in begeleiding bent, wordt uw dossier gesloten. Dit dossier blijft maximaal 15 jaar bewaard. Die periode hebben we nodig voor onze administratie, bijvoorbeeld voor resultaatmeting of boekhoudkundige controles. Uiteraard kan uw dossier al die tijd alleen door bevoegde mensen worden ingezien.