Goed Geregeld

Hoe het ooit is begonnen; In het vroege voorjaar van 2007, tijdens één van de gezamenlijke shopdagen kwam bij het eerste kopje koffie onze onvrede over de toenemende bureaucratie in ons werk aan de orde. We waren niet blij dat we steeds meer en meer op kantoor verwacht werden in plaats van dat we bij en met de zorgvrager aan de slag konden.

De wens om het anders te doen, het beter te doen werd steeds luider. Iemand van ons riep: Dit kan anders, dit kunnen wij beter! En op dat terras in Groningen kregen de ideeën meer en meer vorm. We hebben getoast op onze moed, onze durf!

Mens is de naam

Nu, vele jaren later staan we nog steeds voor  onze idealen, toasten we nog steeds op onze moed, onze durf en zijn we trots  dat we toen, als één van de weinige in Nederland, een stichting hebben opgezet  met vrouwen aan het roer!

Onze stichting is gegroeid vanuit deze eigenzinnigheid, lef, passie en creativiteit. We waren niet bang om in het diepe te springen en te pionieren maar bij onze snelle groei en met de komst van medewerkers werd het ook nodig om alles in goede banen te leiden. Arbeidsvoorwaarden, kaders, kwaliteitseisen het zijn zomaar een paar aandachtsgebieden die om inhoud vroegen waardoor ook de organisatie ging veranderen van pionieren naar organiseren en continueren.

Onze uitgangspunten zijn gebleven betreffende dat we een kleine organisatie wilden blijven met korte lijnen. In mei 2008 hebben we onze eerste twee medewerkers aangenomen en in de jaren er na zijn we gegroeid naar ongeveer 16 fte. Vandaag de dag heeft de stichting rond de 20 betrokken medewerkers in dienst.

Missie en visie

Missie

Stichting GoedGeregeld biedt het klimaat om verbinding met jezelf en verbindingen met anderen aan te gaan. Wij bieden ondersteuning aan één ieder, vanaf 18 jaar, met een zorgvraag ten behoeve van behoud en of verwerven van de eigen zelfstandigheid, zelfredzaamheid, zelfontplooiing en deelname aan de samenleving maar ook tegen eenzaamheid. Onze methodiek ‘Het Bruto Persoonlijk Geluk’ en onze workshops ‘De toepassing van Geluk’ zijn de instrumenten om te leren en te ervaren dat je (weer) blij kan zijn met jezelf en anderen.

Visie

We leggen de nadruk op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. De meeste mensen weten heel goed wat de problemen zijn. Ze kunnen vaak niets vertellen over hun kwaliteiten. Daarom werken wij gericht op het Bruto Persoonlijk Geluk (BPG) en leggen we de nadruk op acceptatie van de persoon als geheel.

Kernwaarden

Onze visie staat en valt met onze kernwaarden: gelijkwaardigheid, kwaliteit, eerlijkheid en respect. Verbinding, eigenzinnigheid en loyaal. Deze kernwaarden zijn richtinggevend in de dagelijkse praktijk en ons handelen.

(knop) lees of download ons Beleidsplan 2023 - 2026   >  GoedGeregeld Beleidsplan 2021-2026.pdf

Medewerkers

Parallel aan onze visie staan autonomie, verantwoordelijkheid en de professionaliteit van de medewerkers centraal in onze organisatie. Deze waarden komen het beste tot hun recht in een platte organisatie. Het contact tussen bestuur en medewerkers is veelvuldig omdat ook zij nog steeds meewerken in het primaire proces van begeleiding bieden. Met elkaar gaan we dagelijks de uitdaging aan om ons te blijven ontwikkelen door ons goed te blijven voelen. Er is een heldere basis van openheid en eerlijkheid, nabijheid en toegankelijkheid. Samen worden afwegingen gemaakt, samen worden beslissingen genomen en op die manier komen we tot overeenstemming.

Medewerkers van Stichting GoedGeregeld werken zoveel mogelijk regionaal, zelfstandig en rechtstreeks met de zorgvragers. Ze beschikken over het vermogen om zich direct aan te passen aan de lokale omstandigheden. Ter plekke spelen ze in op dat wat gevraagd of nodig is, de medewerkers zijn op dit niveau beslissingsbevoegd. De teamleiders maken onderdeel uit van het team en zijn dus ook werkzaam in het primaire proces. Zij zijn het directe aanspreekpunt voor alle medewerkers, lossen gezamenlijk knelpunten op of hiaten in de planning. Zij zijn ook het eerste aanspreekpunt voor aanmeldingen en of informatie over de organisatie.

Vacatures

Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe medewerkers die we mogen benaderen als er een vacature komt. Mocht je interesse hebben in een baan bij onze organisatie stuur dan gerust je motivatiebrief en CV. Zodra er een vacature is, wordt je meegenomen in de sollicitatieprocedure.

Zorgvragers- en medewerkerstevredenheid

Tevredenheidsonderzoek medewerkers

De analyse van het tevredenheidsonderzoek onder medewerkers laat zien dat medewerkers trots zijn op wat ze doen en de mate van zelfstandigheid zij hebben in de uitvoering van hun werkzaamheden. De kritische noot; minder blij met ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie is besproken in de teamvergadering. Samen is gekeken naar de wensen en mogelijkheden. Vandaar uit is er een opleidingsprogramma opgesteld. Er wordt nu in verschillende groepen gedurende het jaar trainingen en workshops aangeboden.

Tevredenheidsonderzoek zorgvragers

De analyse van het tevredenheidsonderzoek onder zorgvragers laat zien dat zorgvragers zich gezien en gehoord voelen. Een zorgvrager benoemde specifiek dat zij zich als mens gezien voelde en niet als nummer zoveel van die dag... De kritische noot; minder tijd voor activiteiten en of uitjes met elkaar is besproken met de Raad van Zorgvragers. Vandaar uit is er een bijeenkomst georganiseerd waar met name de zorgvragers uit Groningen gebruik van hebben gemaakt.

De Raad van Zorgvragers heeft wederom een voordracht gedaan voor het laten afnemen van een tevredenheidsonderzoek door LSR en deze is in het najaar van 2023 uitgevoerd..

Het tevredenheidsonderzoek voor zowel zorgvragers als medewerkers wordt geagendeerd volgens schema en maakt op deze manier deel uit van een doorlopend verbeterproces binnen ons kwaliteitssysteem.

In het verleden hebben wij de onderzoeken uit laten voeren door:

• ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV (CQindex)
  • Arcon (De menselijke maat als instrument)
  • LSR landelijk steunpunt medezeggenschap
  • Survey (vragenlijst werkgeluk)

Ook in voorgaande onderzoeken kwam naar voren dat zowel zorgvragers als medewerkers de begeleiding en de organisatie hoog waarderen. Kritische noten zijn ook hier omgezet in een verbeterplan en gemaakte afspraken zijn teruggekomen in de vergaderingen met de Raad van Zorgvragers en of de teamvergaderingen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid kent bij ons een tweeledige insteek; zorgen voor het milieu en zorgen voor elkaar.

Milieu

We proberen met elkaar serieus minder kilometers te maken, minder brandstof te gebruiken door bewust onze afspraken te plannen en niet van hot naar her door de provincie te rijden. Daar waar mogelijk pakken we de fiets. Dat kan vooral in het stedelijk gebied en levert ook nog es een besparing van parkeergeld en een frisse neus op.

Bomen (be)sparen
Daarnaast besparen wij op het gebruik van papier door het inzetten van ValidSign. Alle documenten zoals de toestemmingsverklaring, zorgovereenkomsten, zorgplannen en evaluaties worden beveiligd via ValidSign naar het mailadres van de zorgvrager gestuurd. De zorgvrager kan het document openen en met of een ‘natte’ handtekening of met een ‘klik’ handtekening het document ondertekenen. Na ondertekening wordt het document automatisch beschikbaar gesteld als download voor de ondertekenaars en klaargezet in het ValidSign portaal ter archivering in het dossier.

In het ValidSign portaal staat naast het getekende document een bewijsdocument klaar waarin het proces van ondertekening terug te lezen is. Dit document dient tevens als juridisch bewijs. ValidSign voldoet aan de vereisten van de wet voor zowel Advanced Electronic Signatures (AES) als Qualified Electronic Signatures (QES).

Zorgen voor elkaar

Naast de zorg voor het milieu ligt binnen onze organisatie de focus vooral op onze eigen duurzaamheid, onze eigen inzetbaarheid. Want met elkaar zijn we het er lang over eens dat het belang van plezier hebben in je werk erg groot is. Omdat werken tegenwoordig zo’n groot deel van ieders leven uitmaakt, zowel in tijd als in aandacht en energie, heeft de kwaliteit van ons werk veel invloed op de kwaliteit van ons leven. Plezier hebben in je werk, gezien en gehoord te worden, invloed te kunnen uitoefenen het zijn allemaal ingrediënten voor een goed “recept”. Zodra werken vreugdeloos wordt is de kans groot dat uitval op de loer ligt. Dit is nadelig voor jezelf maar ook voor je collega’s en de organisatie. Iedereen heeft hier last van en iedereen wil leuk werken en presteren. Juist daarom is het van belang om met elkaar in gesprek te zijn en blijven over het plezier in je werk hebben en houden. Wij hebben dit Jobfit Topfit zijn en blijven genoemd.

Om Jobfit Topfit te zijn en te blijven geven wij naast de jaargesprekken hier aandacht aan door middel van het werkboek; “Plezier in uitvoering” (cao Sociaal Werk werkt). Samen gaan we aan de slag met het werkboek en de onderwerpen die hierbij naar voren komen. Plezier in uitvoering sluit precies aan bij onze methodiek Het Bruto Persoonlijk Geluk.